

Himmelland er en novelle, der er skrevet med udgangspunkt i trekantsdramaet mellem forsterbrødrene Kjartan og Bolle, der begge elsker Gudrun. Det kan vi læse om Laksdølernes saga, kapitel 39, 42, 43 og 49.
Først er Kjartan og Gudrun forelskede i hinanden. Da Kjartan opholder sig i flere år hos den norske konge, mens Bolle vælger at vende tilbage til Island, lykkes det Bolle at presse Gudrun til ægteskab blandt andet ved at antyde, at Kjartan og kongens søster Ingebjørg har et forhold. Da Kjartan vender hjem, vokser konflikten til kamp, hvorunder Kjartan dræbes.
Hør introduktion til Laksdølernes saga.
Læs kapitlerne igennem og genfortæl indholdet for hinanden. Læg vægt på, hvordan intrigerne i trekantsdramaet mellem Gudrun, Kjartan og Bolle udvikler sig.
Gør nærmere rede for relationerne mellem Gudrun, Kjartan og Bolle.
Undersøg samtalen mellem Gudrun og Bolle nærmere.
Beskriv afskeden mellem Kjartan og Ingebjørg og den norske konge.
Find eksempler på sagastil i skildringen af kampen mellem Usviversønnerne og Kjartans folk.
Undersøg nærmere Bolles og Kjartans roller i kampen.
Hvordan reagerer Gudrun på Bolles drab på Kjartan?
Læs novellen igennem og genfortæl indholdet for hinanden.
Bobo, Gudrun og Kjartan har begivet sig ud på en dristig ekspedition ad Vest-stien langs farlige slugter og i regnfuldt vejr. Det ydre drama i landskabet krydser det indre drama mellem de tre.
Heste udgør et motiv i novellen. De tre omtaler flere gange heste.
Undersøg trekantsforholdet mellem Bobo, Gudrun og Kjartan nærmere.
Undersøg novellens forhold til sagastoffet.
Novellen Himmelland kan indgå i et tema om Kærlighedens vilkår.
Kærligheden mellem to mennesker sættes på prøve, når der kommer en tredje eller noget tredje imellem. Jalousien og hadet kan være dræbende. Tilgivelse og generøsitet kan genskabe kærligheden.
Kristian Olsen aaju: Thjodhilde
Nina Kreutzmann Jørgensen: Ti kortprosastykker
Anne Lise Marstrand-Jørgensen: Himmelland
Novellen Himmelland kan også indgå i et tema om Den altomfattende natur.
Naturen sætter rammen for de dramatiske handlinger. Fjeldene, havet, dale og bakker er den topografi, som personerne forstår sig selv i. Det er deres råderum - og deres begrænsning. Fortællingernes grænse. Nogle af de litterære bidrag fokuserer på nærkontakten mellem menneske og natur.
Kristian Olsen aaju: I Thjodhildes øjne
Inger Bråtveit: Vardlokur
Anne Lise Marstrand-Jørgensen: Himmelland
Sørine Steenholdt: Independence